کاریز یزد

ساخت وبلاگ
حسین مسرّتآدم های خوب آذر یزدیمهدی آذر یزدی ، یک پیمانه و پیمونی برای سنجش آدم ها داشت که بیشتر آن ها را به دو دستۀ خوب و بد تقسیم می کرد. وی به رغم آنکه به گفتۀ خودش درس نخوانده و گوشه گیر و منزوی بود و کمتر با انسان ها نشست و برخاست داشت ، امّا بر پایۀ مطالعات گستر ده ای که در دانش های گوناگون داشت ، بر دانش روانشناسی و انسان شناسی و حتّی قیافه شناسی ، چیرگی و استادی داشت . زمانی که او ناچار شد بخش بزرگی از کتاب هایش را به کتابخانۀ وزیری یزد بفروشد و این جانب مسئول خرید و جابجایی و فهرست آن کتاب ها بودم ، به ده ها کتاب در زمینه های : روانشناسی، جامعه شناسی و قیافه شناسی برخوردم که در میان کتاب های او بود . آذر پس از آنکه به پیشنهاد مهندس عبدالعلی حمیدیا ، استاندار آن هنگام یزد و همراهی آقای مهندس سفید ، استاندار پیشین یزد در این شهر باشنده شد، وهر روزه افرادی به نزد او رفته و اظهار ارادت می کردند ، آذر آن ها را وارد آن پیمانه می کرد و در زمان کوتاهی به شناخت خوبی از افراد دست می یافت .در دیدارهایی که با او در خانه اش داشتم ، وی فهرستی از این افراد را در حافظۀ قوی خود داشت ، برخی از این افراد به رغم آنکه بسیار در ظاهر به او محبّت می کردند ، امّا آذر با شناخت خوب خود، آن ها رادر فهرست سیاه خود جای داده بود .برخی را حتّی به خانه اش راه نمی داد و یک نفر را هم بی درنگ از خانه اش بیرون کرده بود . تنی چند از این افراد که پس از مرگش خود را در گروه دوستان او جای داده بودند ،جزو این فهرست سیاه بودند. که از آن بگذریم.امّا آدم های خوب آذر یزدی، افرادی بودند که آذر به خوبی از آن ها یاد می کرد .این ها آدم هایی بودند که احترامی که به آذر می گذاشتند ، به واسطۀ شخصیّت والای انسا کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 29 تاريخ : چهارشنبه 24 آبان 1402 ساعت: 14:17

حسین مسرّتخودآموز عکّاسی آذر زمانی که بی پول بود، برای ناشران گوناگون کتاب هایی می نوشت که به نام خودش نبود و حتی به نام دیگران بود، مانند کتابی که در بارۀ حضرت علی(ع) نوشته و یا کتابی که دربارۀ آشپزی و تدبیر منزل است و با نام ساختگی «هنرستان خانه و خانه داری» چاپ شده است . یکی از این کتاب ها به نام خودآموز عکّاسی است که آذر از روی کتاب های خارجی و دیگر کتاب ها ساخته بود .وی می گفت: چندتایی را به عکّاسی نزد کتابفروشی دادم تا بفروشد .و او با خوشحالی می گفت: از وقتی کتاب تو را می فروشم، مشتریانم چند برابر شده است .این ها می روند براساس فرمول های تو عکس هایشان را چاپ می کنند و خراب می شود و به من می گویند: چرا خراب شده؟ می گویم: حتماً درست از فرمول استفاده نکردید و آن ها مرتب داروی چاپ از من می خرند . بعدها فهمیدم که من یکی از فرمول ها را اشتباهی نوشته ام و این بندگان خدا به زحمت افتاده بودند.فقط با مسرّتدر حدود سال 1384 ش که در تهران بودم، در مجلس گرامیداشت حامیان نسخ خطّی که در کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی برپا بود، به خانم دکتر نوش آفرین انصاری، رئیس شورای کتاب کودک که همسر آقای دکتر مهدی محقق، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران هم بود، گفتم: این همه آیین بزرگداشت برای افراد می گیرید، یکی هم برای استاد مهدی آذر یزدی بگیرید که حقّ بزرگی برگردن ادبیّات کودکان ایران دارد و کتاب های خوبی برای کودکان نوشته است . خانم دکتر انصاری گفت: چشم، حتماً به آقای دکتر محقق می گویم. خوشبختانه پس از یک سال این موضوع در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران تصویب شد و به من گفتند که باید زحمت گردآوری کتاب زندگی و آثار مهدی آذر یزدی را هم خودت بکشی که من با روابط خوبی که با دوستان آذر یزدی در کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 28 تاريخ : چهارشنبه 24 آبان 1402 ساعت: 14:17

36 سال پیش ، نگارنده از مدیران فرهنگی کشور خواسته بود که روز یا هفته ای ویژه کتاب شود. اکنون که سال هاست این پیشنهاد عملی شده است، برای ثبت در تاریخ فرهنگ ایران، دوباره این مطلب قدیمی چاپ می شود: روز یا هفته ای را به « کتاب» اختصاص دهیم مدیریت روزنامۀ اطلاعات همان گونه که آگاه هستید پس از پیروزی انقلاب اسلامی ،گرایش مردم به سوی مطالعه و کتاب بسیار زیاد شده است و تیراژ کتاب ها به رشدی خرسند کننده رسیده است.امّا ما روز یا هفته ای در سال را به عنوان روز یا
حسین مسرّت64/داراب خسرو/ خسرو داراب/ دولت، دختر داراب خسرو قاسم‌آبادی/ داراب خسرو قاسم‌آبادی/ 1319 ه.ش/ قاسم‌آباد/ خ زرتشت/ روبروی تالار زرتشتیان قاسم‌آباد/ جنب کوی بلورچی65/ دارالشفاء/// خیابان امام/ کوچه دارالشفاء66/ دخمه زرتشتیان/ دخمه صفائیه/ فریدون (رشید) پسر رشید کیخسرو قاسم‌آبادی/ 1324 ه. ش/ صفاییه/ دخمه/ جاده کنار گذر67/ درب یخدان// اواخر قاجار، اوایل پهلوی/ خرمشاه/ جنب مسجد و حسینیه درب یخدان/ یک دهنه و دو بادگیر68/ دروازه شاهی/ درب شاهی/ امیر معزالدین محمد قنادی/ 957 ه. ق/ خ سید گلسرخ/ بازارچه دروازه شاهی (قطریان)69/ دروازه مال امیر + مالمیر/ درب مالمیر/ خواجه مقصود علی صباغ + حاجی محمد فوطه باف/ اواسطه قرن دهم/ خ امام / کوچه مالمیر/ اول کوچه مالمیر70/ دروازه مهریز/ درب مهریجرد/ امیر معزالدین محمد قنادی/ قرن دهم/ خ امام/ بالاتر از حسینیه شاهزاده فاضل/ جنب بازار خان/ روبروی مسجد بیاق/71/ دروازه شیخداد// حدود قاجاریه/ خ انقلاب/ جنب پارک شیخداد (فضای سبز)/ کوچه حمام شیخداد72/ دوراهه (رحمت‌آباد) کیخسرو/ کیخسرو کیخسروان دین‌یار/ 1309 ه. ق/ بلوار شهید دشتی/ خ شهید محمدرضا دشتی/ تقاطع خ فلسطین73/ دوشیره/ دوشیری/ دوشیر/ کاووس بمان داراب/ قاجاریه/ بلوار باهنر/ قبل از میدان امام حسین/ کوچه ولیعصر74/ رستم روان شهریار/ گل بانو/ رستم روان شهریار قاسم‌آبادی/ 1331 ه.ش/ بلوار دانشجو/ جنوب شرقی نمایشگاه دائمی یزد75/ رستم گیو/ ارباب رستم بهمن شاه‌پورگیو/ 1323 ه.ش/ بلوار بسیج/ محله زرتشتی‌ها/ کوی مهر76/ رستم ماهیار/ شهریار ماهیار/ شهریار (رستم) ماهیار/ 1330 ه.ش/ خ کاشانی/ کوی هفده شهریور/ کوچه شهید زابلی (کوچه حمام زرتشتی‌ها)/ مهدی‌آباد77/ رسولیان/ سردوراه/ حاج میرزا تقی رسولیان// چها کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 93 تاريخ : دوشنبه 15 آبان 1402 ساعت: 22:37

حسین مسرّت101/شاهد باز / شرباز// خ سلمان فارسی/ محله شاهدباز/ جنب حسینیه شاهد باز102/ شاهزاده فاضل/ آرُک/ حاجی میرزا/ عبدالکریم/ فضل‌الله// خ امام/ روبروی شاهزاده فاضل/ جنب مسجد حاجی میرزا عبدالکریم103/ شاهزاده/ بیدآباد/// خ انقلاب/ کوچه بیدآباد104/ شش بادگیری/ حاجی محمدحسین فرزندآقا نورالله یزدی/ بازسازی 1279 ه.ق/ خ دهم فروردین/ دروازه قصاب‌ها/ کوی شش بادگیری105/ صحرایی حاج نصیر ابرندآباد/ حاج نصیر/ شاهدیه/ صحرای ضلع شرقی ابرندآباد106/ صحرایی رحمت‌آباد/ حاجی حسن/ حاجی حسن پسر حاجی علی‌اکبر/ رحمت‌آباد/ صحرای رحمت‌آباد107/ طاهری/ دکتر طاهری/ دکتر محمد طاهری/ پهلوی دوم/ خ انقلاب/ روبروی کوچه شیخداد/ جنب موسسه خیریه حضرت علی و فاطمه108/ عسکری/ شهید عظیمی/ کوچه خلو// قاجاریه/ نعیم‌آباد/ کوچه شهید عظیمی (کوچه خلو)/ جنب مسجد امام حسن عسکری(ع)109/ عطاءالله نقشبندی/ نقشبند// عطاءالله نقشبندی/ 1026 ه.ق/ خ امام/ کوچه شهید آبشوری/ جنب مسجد و حسینیه یعقوبی110/ عیش‌آباد/ بی‌بی فاطمه امیراللهی/ عشق‌آباد/ بی‌بی فاطمه امراللهی/ جاده قدیم شیراز/ بلوار شهید حسن جوکار/ عیش‌آباد/ جنب مسجد جامع عیش‌آباد111/ غفور (محمودآباد9/ غفور// خ انقلاب/ محمودآباد112/ فاطمه گلشن/ حاجی بی‌بی فاطمه گلشن/ شانزدهم اسفند 1337 ه.ش/ خ سلمان فارسی/ محله پنبه‌کاران/ کوی محمدی113/ فاطمیه (عبدالحسینی)/ شیخ محمود فرساد + سید حسین رضوی/ 1338ش/ خ مهدوی/ روبروی مزار جوی هرهر/ پشت مسجد فاطمیه (عبدالحسینی، بانی مسجد فاطمیه)114/ فخار/ استاد علی فخار/ 1386 ه.ق/ خیابان شهید بنافتی‌زاده (جاده قدیم کوره‌ها)115/ قصابی نعیم‌آباد/// نعیم‌آباد/ جنب مسجد قصابی/ روبروی بانک صادرات نعیم‌آباد116/ قلعه کهنه/// خ امام/ روبروی مسجد شاه یحیی/ کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 55 تاريخ : دوشنبه 15 آبان 1402 ساعت: 22:37

حسین مسرّت139/مروج/ مروج// بلوار نواب صفوی/ ک شهید پارسائیان ابتدای ک هشتم140/ مزرعه جمشید امانت/ جمشید/ اردشیر امانت/ پهلوی/ جاده حسن‌آباد/ مزرعه جمشید141/ مزرعه شحنه/ روستای شحنه/ محمد علی یا علی محمد/ قاجاریه/ روستای شحنه/ پایین ده (بدون بادگیر) مخروطی شکل و ساده (در شرف تخریب برای ساخت حسینیه)142/ مزرعه کسنویه (مزرعه کهنو)/ حاج بمان علی کهنویی، محمد ابراهیم/ پهلوی/ خ انقلاب/ ادامه خ مشیر (جاده کوره‌های آجرپزی)/ جنب چاه و مسجد حاجی احمد حکیمیان143/ مسجد حاج ابوالقاسم رشتی/ حاج ابوالقاسم رشتی// قاسم‌آباد/ جنب مسجد رشتی (تخریب کامل)144/ مسجد ملااسماعیل/ حاجی محمدکاظم/ 1245 ق.ق/ خ قیام/ خ مسجد ملااسماعیل/ جنب مسجد ملااسماعیل145/ مسعودی/ میرزا مرتضی مسعودی/ 1330 شمسی به بعد/ خ رجایی (ایرانشهر)/ اول کوچه مسعودی/ شهید دهقان146/ مشیر/ حسن‌آباد/ میرزا تقی خان مشیرالممالک/ حسن‌آباد/ جنب مسجد امام حسین پایین محله147/ مصلی ضفدرخان/ گاو پوزه مصلی// خ قیام/ جنب مصلی148/ مصلی عتیق (بزرگ)/ محمدتقی/ 1040 ه.ق/ بلوار امامزاده جعفر/ کوی مصلی عتیق149/ مصلی عتیق (کوچک) گودال مصلی عتیق کوچک/ خواجه مقصود علی صباغ/ 957ه.ق/ بلوار امامزاده جعفر/ کوی مصلی عتیق150/ مهدی‌آباد// 1321 ه.ق/ خ کاشانی/ کوچه شهید حبیب گل (کوچه مهدی‌آباد)/ ادامه کوچه 17 شهریور/ (یادبود شهید دشتی)151/ مهربان جمشید/ مهربان جمشید پارسایی/ پهلوی/ خرمشاه/ کوچه خرم/ روبروی مجتمع مسکونی منابع طبیعی152/ نرجس خاتون (پایین ده مهدی‌آباد)/ باغ رو آب/ نرجس‌آباد// خ کاشانی/ خ مسکن/ کوچه صحرا/ پشت حسینیه نرجس خاتون/ باغ تخته‌بند153/ نرسی‌آباد/ نصرآباد/ نرسوآباد/ رستم فرزند شهریار/ 1286ش/ بلوار شهید نواب صفوی/ ک 12 متری ارم (محله نرسی‌آباد) کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 63 تاريخ : دوشنبه 15 آبان 1402 ساعت: 22:37

بذرِ دانش را به دل کارد کتابمیوۀ اندیشه بار آرَد کتابسید هادی حیدرینگارنده از سال 1363که به گونۀ جدّی وارد حوزۀ کتاب ، کتابداری ، پژوهش و نشر کتاب شد ؛ با نیازهای این حوزه ها نیز آشنا گشت و به نگارش گفتارهایی در این زمینه و نیز انجام گفت وگوهایی در این باره دست یازید . از آنجا که این گفتارها و گفت و گوها در پایگاه ها و نشریات گوناگون پراکنده بود ، به پیشنهاد دوست بزرگوار جناب آقای مجید غلامی جلیسه، برگزیده ای از این گفتارها گرد آمد و با ویرایش و پیرایش و به روز رسانی در هیئت کتاب در دسترس خوانندگان قرار گرفت.کتاب کنونی در بردارندۀ 64 گفتار و گفت و گو در حوزه های گوناگون کتاب، کتابخانه ، کتاب خطی، کتابخوانی ،کتابداری، کتابدوستی ، کتابشناسی، کتاب نویسی؛ و فروش ونشر کتاب است . حوزه هایی که پایه گذار فرهنگ و تمدّن جوامع گوناگون است و با سست شدن پایۀ هرکدام ، ارکان جامعه نیز دچار تزلزل و آسیب و نابسامانی می گردد.باشد که نشر این کتاب تلنگری باشد برای اهل کتاب که این درّ گرانبها را همچنان پاس دارند.برخی گفتارها با اینکه نام یا موضوع یزد را بر خود دارد؛ ولی شمول آن در سراسر ایران است، زیرا کتابخانه ها و دشواری های عرصۀ پژوهش و نشر و توزیع کتاب در همه جا یکسان است و می تواند گسترش یابد.و جالب آنکه پس از گذشت چندین دهه همچنان این دشواری ها برقرار است و گفتارها تازه و به روز هستند.یا درج گفتاری با موضوع «ضرورت تدوین کتابشنسی میبدی» مباحث آن برای تمام بزرگان و سخنوران ایران صادق است و دشواری های که در راه تدوین این گونه کتابشناسی ها وجود دارد، برای همگان یکسان است.یادش بخیر در شهریور 1374 همزمان با برگزاری کنگرۀ کنگرۀ کتاب و کتابخانه در تمدّن اسلامی در مشهد که در کتابخانۀ آستان قدس رضوی کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 39 تاريخ : پنجشنبه 4 آبان 1402 ساعت: 4:45

حسین مسرّتپیشینۀ نگارش سفرنامه­های فارسی همچون پیشینۀ تاریخ پرفراز و نشیب ایران و جهان، دراز دامن است، چون این سفرنامه­ها در حکم یادداشت­های خصوصی بوده که کسی همّت به تکثیر و رونویسی از آن نمی­کرده است، ازینروست که با نابودی نسخۀ اصلی، بسیاری از آگاهیهای خوب تاریخی و اجتماعی نیز از میان می­رفته است و به همین دلیل است که تعداد سفرنامه­های به جا مانده از دوران گذشته، بسیار است، امّا خوشبختانه با پیدایی صنعت چاپ، این گونه کتاب­ها هم به چاپ سپرده شدند. یکی از مهم­­ترین دوره­های تاریخی ایران که سفرنامه­های فراوانی از آن بر جای مانده، دورۀ قاجار است که هنوز بسیاری از سفرنامه­های دست نویس آن در کتابخانه­های ایران و جهان وجود دارد و عزمی می­طلبد که آنها را با دید انتقادی تصحیح کنند. سفرنامه­ها به غیر از آنکه یکی از انواع ادبی فارسی به شمار می­روند[1]، در بردارندۀ آگاهیهای سودمند و یگانه­ای دربارۀ شهرها و روستاها هستند که جز در این نوع کتابها، جای دیگری نمی­توان سراغی از آنها جست. چه بسیارند سفرنامه­هایی که تنها اثر باقی مانده دربارۀ یک مکان هستند؛ شهرهایی که در طول تاریخ زیر و زبر گشته و اسیر تندباد حوادث شده­اند.در ارزش و اهمیّت سفرنامه­ها همین بس که به عنوان معتبرترین سندهای اجتماعی و تاریخی مورد استفادۀ کلیّۀ پژوهندگان تاریخ اجتماعی، سیاسی و جغرافیای تاریخی قرار می­گیرد. با اینکه قرن­ها از نگارش سفرنامۀ ناصرخسرو می­گذرد، هنوز از این کتاب به عنوان معتبرترین سند اجتماعی قرن پنجم که بازگویندۀ دقایق زندگی مردم آن زمان است، یاد می­شود. نویسندۀ سفرنامه در نوشتن سفرنامه هیچ دلبستگی نسبت به آنچه که در مسیر می­بیند، ندارد؛ چونان چشمی دقیق همه چیز را ژرف می­نگرد و در اندیشۀ اینکه کسی راخوش کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 39 تاريخ : پنجشنبه 4 آبان 1402 ساعت: 4:45

حسین مسرّتمزیّتهای پژوهش حاضرالف) سعی شده است تصحیح آن علمی، انتقادی و مطابق با اصول پذیرفته شدۀ کنونی و مورد تأیید مصحّحان زبدۀ کشور باشد.ب) پیش­تر کتاب «سفر به جنوب ایران» به نام «سفرنامۀ تلگرافچی» تنها بر پایه نسخۀ خطّی کتابخانۀ مجلس شورای اسلامی و با اشتباهات چاپی سهوی و غیر سهوی به دلیل اتّکاء به یک نسخه و بدون توضیحات، تعلیقات و مقدّمه چاپ شده بود، و بار دیگر هم با نام «سفرنامۀ بحرین»، باز بدون شرح و توضیح و مقدّمه و مؤخّره و دیگر بایسته­های یک کار تصحیحی چاپ شده بود. امّا اکنون این تصحیح بر پایۀ دو نسخۀ خطّی که تاکنون شناخته شده، همراه با مقدّمه در شناخت نویسنده، تاریخ نگارش، ارزش و اهمیّت و توضیح اسامی متن و واژه­ها و غیره انجام گرفته است.پ) نویسندۀ سفرنامه که در نسخه های خطّی موجود گمنام بود، پس از پژوهشهای موشکافانه و مطابقت با متن آلمانی کتاب و سنجش با سفرنامۀ خراسان اثر شیندلر شناسایی شد. زیرا در سفرنامۀ خراسان همچون سفر به جنوب ایران؛ کتاب، منزل به منزل تقسیم شده است و اصطلاحات و مواردآمده یکسان است.ت) گفتارهای چندگانه­ای در زمینۀ ارزش و اهمیّت کتاب؛ یافته های پژوهشی و توضیح اعلام انسانی آن، گردآوری و سامان داده شد.ج) بخشی از ترجمۀ متن آلمانی کتاب برای تأیید نظر نگارنده در زمینۀ انتساب آن به شیندلر درج شد.چ) پس از مطابقت با متن آلمانی روشن شد که ترجمۀ فارسی حاضر، تحریر یا بازنوشتی از متن اصلی است که به احتمال زیاد توسّط مترجم صورت گرفته است.ح) رسم الخطّ متن سفرنامه و کتاب بر پایۀ دوکتاب دستور خطّ فارسی و فرهنگ املایی خطّ فارسی، نشر فرهنگستان زبان و ادب فارسی نگارش یافته است.خ) با مراجعه به فرهنگها وکتابهای تاریخی و نیز آشنایان محلّی، بسیاری از اطّلاعات و نامهای کاریز یزد...
ما را در سایت کاریز یزد دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : karizyazda بازدید : 38 تاريخ : پنجشنبه 4 آبان 1402 ساعت: 4:45